“Eğer Yürüdüğünüz Yolda Güçlük ve Engel Yoksa, Bilin Ki O Yol Sizi Bir Yere Ulaştırmaz “

Bernard SHOW

 

Kurulmuş ve çalışmakta olan bir örgütün değişen çevre koşullarına göre yeniden düzenlenmesi ve değiştirilmesi çabalarının tümüne Reorganizasyon denir. Örgütler onları saran çevrenin değişken koşullarına yapı ve faaliyetlerini, uydurmak zorundadır.

Organizasyon ve Reorganizasyon Nedir?

Organizasyon kısaca; işletmenin iş süreçleri ve çalışanlar arasında oluşturulan çalışma düzenidir.

Yeniden Yapılanma (Reorganizasyon) ise, işletme kaynaklarını daha verimli ve ekonomik halde kullanacak şekilde iş süreçlerinin yeni baştan tanımlanarak organizasyonun yeniden oluşturulmasıdır. (Michael Hammer ve James Champy – 1993)

Her işletme, içinde yaşadığı farklı koşullara uygun bir organizasyon yapısına sahiptir. Hiyerarşik (Dikey) Yapı, Matris (Yatay) Yapı gibi işletme gereklerine göre değişebilen organizasyon yapıları bulunmaktadır. Çevresel koşulların etkisi altındaki işletmelerin organizasyon yapısı da değişmez değildir. İşletme büyüdükçe ve genişlemeye gittikçe, karmaşık çabaların birbirleriyle uyumlaştırılması gereği örgütlenme ihtiyacı daha da artar.

İşletmeler Neden Reorganizasyona (Yeniden Yapılanmaya) İhtiyaç Duyar?

  • Büyümenin durması ya da küçülme hali
  • Sektördeki imajın, prestijin giderek zedelenmesi
  • Eleman sirkülasyonunda ki yüksek yüzde
  • Motivasyonsuzluk ve Verimsizlik
  • Şirketin genel performansında yaşanan sıkıntılar
  • Üst yönetim tarafından alınan yanlış ya da eksik kararlar
  • Daha büyük maliyetler
  • Nitelikli ve katma değer katacak personelin şirkete kazandırılamaması (Bu kişilerin bu tarz bir firmada çalışmak istememeleri )

İşletmeler; maliyetlerini düşürmek, pazar paylarını, karlılıklarını ve performanslarını arttırmak gibi nedenlerden dolayı reorganizasyona yani yeniden yapılanmaya gitmektedirler. Organizasyon yapıları önemli bir yönetim aracıdır.

Mamul veya hizmet üreten işletmelerin varlıklarını sürdürmek için gösterdikleri performanslarının azalmasına sebep olan önemli bir etmen de, şirket organizasyonunun çalışamaz hale gelmiş olmasıdır. İşletmelerin varlıklarını sürdürebilmeleri için, amaca uygun ve hızlı çalışan dinamik bir düzene ihtiyaçları vardır. Büyüyen bir işletmede, karmaşıklaşan işlerin birbirleriyle uyumlaştırılabilmesi için örgütlenme ihtiyacı daha da artar.

Her işletme, içinde yaşadığı farklı koşullara uygun bir örgüt yapısına sahiptir. İşletmenin aynı zamanda çevresi ile arasındaki uzlaşmayı da ifade eden organizasyonu değişmeyen bir yapıya sahip değildir. Organizasyonun tıkanması, işlevsiz hale gelmesi bu uzlaşmanın bozulmasına da yol açacağından, bu durumda örgütün yeniden yapılandırılma (reorganizasyonu) yoluyla, ihtiyaç ve beklentilere cevap verebilecek duruma getirilmesi ve yeniden dinamizm kazandırılması gerekebilir.

Üretimde değişiklik yapılması, belirli faaliyetlerin başka firmalara verilmesi, bazı hizmetlerin dışarıdan satın alınması, bölümlerin birleştirilmesi, yeni bölümler kurulması, modern teknolojinin ve modern yönetim tekniklerinin yönetime uygulanması, işletmeye yeni bir güç ve dinamizm kazandırılması gerekebilir.

Yeniden yapılanma çalışmaları işletmelerde oluşan yetersizleşmeyi gideren etkili bir araçtır ve kuruluşların devamında önemli katkısı vardır. Yeniden yapılanma çalışmaları organizasyonun tüm birimleri üzerinde veya işletmenin bir veya birkaç birimi üzerinde yapılacağı gibi, iş süreçlerindeki değişikliklerle de kendisini gösterir. Bu çalışmalarda hedef organizasyonun performansını iyileştirmek ve optimize etmektir.

Türkiye’de özellikle KOBiLER aile şirketleri niteliğindedir. Yeni girişimler , yeni yatırımlar, gelişen stratejiler ve büyüyen işler sonucunda karşılaşılan en önemli gereksinimler;

  • Kurumsallaşma,
  • Profesyonelleşme,
  • Sistem alt yapısı ve
  • İnsan kaynaklarına olan bakışın iyileştirilmesidir.
  • En önemli sorunlardan biri de, bu tip şirketlerin bakış açısında, yapının en önemli unsuru olan emek gücüne, ”insana” olan yaklaşımındaki eksikliklerdir.

KOBİ’LERDE YÖNETİM SÜRECİ

  • Kurumsallaşma Adımları
  • Konusunda uzman profesyoneller ile çalışma isteği
  • Doğru İnsan Kaynakları politikalarının yerleştirilmesi
  • Çalışan personel motivasyonunun sağlanması
  • Yeni alınan personelin kurum kültürüne uyacak şekilde doğru seçimi
  • Aidiyet duygularının yaratılması
  • Uzun dönemli çalışabilecek ve sadakati yüksek çalışanlar yaratılması
  • Performans değerlendirmeleri ve ödüllendirme sistemleri
  • Bireysel Kariyer Planlamasının yapılması
  • Yetki ve sorumlulukların doğru belirlenmesi
  • Kişisel gelişimin sağlanması ve sürekli eğitimler
  • Şirkete duyulan güvenin, inancın sağlanması
  • Pozitif kişilerarası ilişkiler oluşturulması, Ekip ruhunun benimsetilmesi

Orta ve büyük ölçekli işletmeler, işletme fonksiyonlarıyla ilgili faaliyetlerinin her birisinin gerçekleştirilebilmesi için ayrı ayrı yöneticilere ihtiyaç duyarlar, oysa küçük işletmelerde bu faaliyetler tek bir yönetici veya işletme sahibinin kendisi tarafından yürütülmektedir. Küçük işletme yöneticisinin elinde, insan kaynağı, sermaye, makine, yöntem ve zaman olarak kısıtlı kaynaklar bulunduğundan, etkili yönetim becerileri daha büyük bir önem taşımaktadır.

Sürekli değişen pazar koşulları ve küreselleşme süreci içinde; bilgi akışını sağlıklı, doğru ve kapsamlı bir şekilde alabilen, bu bilgiyi doğru ve zamanında kullanabilen işletmeler rekabette üstünlük sağlamaktadır.

Küçük işletmelerde planlamaya gereken önem maalesef gösterilmemektedir, ancak planlama bu işletmelerde, önemli bir yere sahip olmalıdır. Küçük işletmeler, kısıtlı kaynaklarla çalıştıklarından, planlama yapmadıklarında, ortaya çıkacak zararları karşılayacak güce sahip olamadıkları için kendilerinin iflas gibi zor durumlarda kalma ihtimalleri daha yüksektir.

Şirketin öncelikle kendi iç yapısını, organizasyonunu şekillendirmesi, sistemlerini oturtması, hedeflerin belirlenmesi ve doğru planlama ile mevcut işin çekici yanlarını ve gelecek hedeflerini, işe alacakları kişilere doğru şekilde aktarmaları gerekir. Bundan dolayı daha nitelikli personelleri işe almak söz konusu olabilir.

İşe alma süreçlerinin etkinliğini sağlamanın yanı sıra, ”Performans Yönetimi” kavramı altında bu kişileri verimli ve performanslı çalıştırmak, uzun dönemli bir işbirliği olmasını sağlamak, sürekli motivasyon kaynakları yaratmak, çalışanın da işinden ve şirketinden memnun olmasını sağlamak için bazı aktivitelerin olması ve çalışanlara verilen değerin hissettirilmesi gerekir.

Yöntem:

1) Mevcut sistemin ve Ürün portföyünün incelenerek analiz edilmesi, bu çerçevede problemlerin belirlenmesi.

2) Kuruluşa konuyla ilgili bilgilendirme ve uygulama eğitimlerinin verilmesi.

3) Mevcut tüm unvanlara ilişkin iş analizlerinin uygulanabilmesi için gerekli formların hazırlanması ve analizlerinin yapılması.

4) Analiz sonuçlarının değerlendirilip yeni oluşturulacak yapıya ilişkin önerilerin hazırlanması.

5) Önerilen organizasyon yapısının, mevcut üst yönetimle yapılacak karşılıklı değerlendirmeler sonucunda, önerilen yapıyı kesinleştirmek. Kesinleşen organizasyon yapısının ışığında kadro ihtiyaçlarının saptanması.

6)  Ayrıntılı olarak görev, yetki ve sorumlulukların da belirlenip, üst yönetime resmi rapor biçiminde sunulması.

ÇALIŞMANIN GETİRİLERİ:

1) Böyle bir çalışma sayesinde örgüt içerisindeki unvan ve kadrolar standard bir hale gelecektir.

2) Çalışma sayesinde performansa dayalı eşit ve adaletli bir ücret sisteminin kurulması daha da kolaylaşacaktır.

3) Personel ihtiyaçlarının, mevcut projeler ışığında daha doğru ve güvenilir bir biçimde tahmin edilip planlanması sağlanmış olacaktır.

4) Tüm yetki ve görev tanımlarının açık ve net bir şekilde yapılması sağlanmış olup, verimli bir insan kaynakları sisteminin oluşturulması gerçekleşmiş olacaktır.

ÇOK ÖNEMLİ; Ürün Portföy Analizi

  • Ürün Portföyünün Pareto analizi ile Katma Değer Skalasının Oluşturulması
  • Ürün Portföyüürün Yaşam Eğrilerinin Belirlenmesi
  • Pazar Liderleriyle Benchmark Çalışması
  • Ürün Portföyü Karlılık Değerlemesi
  • Pazar Segmenti Ürün Çeşidi ve Firmanın Mevcut KonumAnalizi
  • Ürün PortföyüneEklenmesi gereken Ürün Grupları ve Ürünlerin Tespiti
  • Portföye eklenmesi gereken ürünlerin Stratejilerinin belirlenmesi – SWOT Analiz ve AR-GE Stratejileri

 

Muzaffer YAVUZ

Yönetim & Organizasyon & Pazarlama &Satış

muzafferyavuz35@gmail.com

0 532 131 82 88